Modelowanie 3D: Blender posiada potężne narzędzia do modelowania, które umożliwiają tworzenie i edycję obiektów 3D. Obsługuje różne techniki modelowania, takie jak modelowanie siatki (mesh modeling), modelowanie bazujące na rzeźbieniu (sculpting), modelowanie parametryczne, oraz modelowanie za pomocą krzywych.
Renderowanie: Blender ma dwa główne silniki renderujące – Eevee i Cycles.
Animacja: Blender oferuje zaawansowane narzędzia do animacji, które obejmują animowanie postaci, kinematykę odwrotną, animowanie za pomocą szkieletów (rigging), a także automatyzację ruchu i systemy cząsteczek. Jest idealny do tworzenia filmów animowanych i efektów specjalnych.
Rzeźbienie (Sculpting): Blender zawiera funkcje rzeźbienia cyfrowego, które pozwalają na tworzenie detali, takich jak fałdy skóry, detale twarzy czy tekstury organicznych obiektów. Jest to szczególnie przydatne przy tworzeniu szczegółowych modeli postaci i zwierząt.
Symulacje: Blender obsługuje różne typy symulacji fizycznych, w tym symulacje tkanin, cieczy, dymu, ognia, cząsteczek oraz sztywne i miękkie ciała. Symulacje te są używane do tworzenia realistycznych efektów w animacjach i filmach.
Teksturowanie i malowanie: Blender posiada narzędzia do tworzenia i edytowania tekstur oraz UV mappingu. Można w nim także malować bezpośrednio na modelach 3D, co jest szczególnie przydatne przy tworzeniu niestandardowych tekstur.
Edytor wideo i postprodukcja: Blender zawiera edytor wideo i narzędzia do postprodukcji, które pozwalają na edycję nagrań, dodawanie efektów specjalnych, compositing i korekcję kolorów.
Rozszerzalność i skrypty: Blender jest w pełni rozszerzalny dzięki Pythonowi, co pozwala użytkownikom na tworzenie własnych narzędzi, skryptów i dodatków. Dzięki temu Blender ma dużą społeczność, która regularnie tworzy nowe dodatki, rozszerzające jego możliwości.
Wsparcie dla VR i AR: Blender umożliwia eksportowanie modeli i scen do formatów, które są kompatybilne z aplikacjami VR i AR, co pozwala na tworzenie zawartości do rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej.